Webbin ja Hubblen yhteiskuva luotaa galaksien pölyä

Galaksien reuna-alueiden tutkiminen on haastavaa, koska ne ovat niin himmeitä. Uusi avaruusteleskooppien havaintoja yhdistelevä kuva tarjoaa läpivalaisun ongelmaan.

Huomionarvoista kuvassa on meitä lähempänä sijaitsevan oikeanpuoleisen galaksin reuna-alueiden pöly. Se tulee näkyviin varjoina kauempana sijaitsevan vasemmanpuoleisen galaksin valon edessä.

"Tämä on melkoisen ainutlaatuinen mahdollisuus mitata, miten paljon pölyä spiraaligalaksi on tuottanut aiempien tähtisukupolvien avulla", selittää Rogier Windhorst ASUsta.

"Tällaisesta pölystä syntyvät seuraavat tähtisukupolvet ja planeetat. Myös ihmiset ovat muodostuneet siitä", hän jatkaa.

Tutkijoita kiinnostaa etenkin, miten paljon galaksien pöly muuttaa niiden näennäistä kirkkautta ja värejä eli spektrijakaumaa.

Kuvauskohde valikoitui Galaxy Zoo -kansalaistiedeprojektissa keräämänsä huomion kautta. Kohde valittiin noin 2 000 tunnistetun galaksiparin joukosta.

Toinen erikoinen yksityiskohta kuvassa on taustan kaukaisen galaksin kuva, jonka vasemmanpuoleisen galaksin painovoimalinssi on venyttänyt. Kohde erottuu paremmin kontrastiltaan parannetussa zoomatussa kuvassa.

Painovoimalinssin tekemän kuvan avulla pystytään arvioimaan pimeän aineen määrää linssin muodostaneen galaksin keskustassa.

Aiheesta lisää Arizonan osavaltionyliopisto (englanniksi)