Tutkijat selvittivät tähden sotkuisen kuoleman

Uuden tutkimuksen mukaan useampi tähti on vaikuttanut Eteläisen rengassumun syntyyn. Tähtien jäljille päästiin Webb-teleskoopin huipputarkkojen kuvien avulla.

Tähän asti on oletettu, että noin 2 500 vuotta sitten jokin yksi tähti heitti suurimman osan kaasustaan avaruuteen muodostaen upean Eteläisen rengassumun.

Nyt 70 tähtitieteilijästä koostuva tutkijaryhmä on käyttänyt uuden Webb-teleskoopin ennätystarkkoja kuvia selvittääkseen kohteen historian.

Ensimmäiseksi tarkentui sumun ytimessä räjähtänyt tähti. "Se oli noin kolmen Auringon massainen, mutta paljon Aurinkoa nuorempi, vain noin 500 miljoonaa vuotta vanha", kertoo Orsola De Marco Australian Macquarien yliopistosta.

Räjähdyksen jälkeen jäljelle jäi noin puolen Auringon massainen tiivis valkoinen kääpiötähti. Kun tutkijat havaitsivat, että kohdetta ympäröi pölyinen rengas, he tiesivät, että prosessin taustalla on jotain enemmän.

“Olimme yllättyneitä löytäessämme todisteita kahdesta tai kolmesta kumppanitähdestä, jotka todennäköisesti nopeuttivat tähden kuolemaa", De Marco paljastaa.

Näiden jopa neljän keskenään vuorovaikuttaneen tähden lisäksi alueella oli myös yksi tähti viattoman sivustakatsojan roolissa.

"Uskomme, että paikalla on yksi tai kaksi erittäin läheistä kumppania, lisäksi yksi keskietäisyydellä ja yksi erittäin kaukana. Jos tämä on tilanne, niin silloin neljä tai jopa viisi tähteä on sekaantunut tähän sotkuiseen kuolemaan",  De Marco toteaa.

Aiheesta lisää Webb-teleskooppi (englanniksi)