Supernova 14 miljoonaa vuotta sitten johti naapurustomme nuorten tähtien syntyyn

Aurinkoa ympäröi tuhannen valovuoden kokoinen ympäristöä kuumempi kaasukupla. Muinaisen tähtiräjähdyksen synnyttämään kuplaan liittyviä tapahtumaketjuja on selvitetty entistä tarkemmin.

Uusi analyysi osoittaa selvästi, että kaikki lähistömme tähtiä synnyttävät sumut 500 valovuoden säteellä sijaitsevat saman kuplan reunoilla. Hypoteesi ei ole uusi, mutta todistusaineisto sille on nyt vahvempaa kuin koskaan aiemmin.

"Tämä todellakin on alkuperäkertomus. Ensimmäistä kertaa pystymme selittämään, miten kaikki tähtien synty naapurustossamme alkoi", selittää Catherine Zucker CfA:sta.

Mallinnusta esitellään animaatiossa sekä käänneltävässä 3D-kaaviossa.

Alkujaan Aurinko ei ollut kuplan sisällä, vaan on vain kulkemassa sen läpi. Aurinko saapui kuplaan noin viisi miljoonaa vuotta sitten ja sattuu nyt olemaan lähellä kuplan keskustaa.

Mallinnus herättää paljon kysymyksiä myös laajemmin olosuhteista Linnunradassa. Kotigalaksimme tähtienvälinen kaasu voi muistuttaa reikäjuustoa, johon supernovat luovat onkaloita. Kaasu tiivistyy onkaloiden reunoilla. Tämä puolestaan laittaa alulle uusia tähtiä kaasun keskittymistä.

Vaikka uusia tähtiä syntyy kotigalaksissamme jatkuvasti, sijoittuu kovin tähtien synnytystahti miljardien vuosien päähän menneisyyteen ja liittyy todennäköisesti galaksikolareihin.

Aiheesta lisää CfA (englanniksi)