Mustan aukon suihku osoitti suoraan kohti maapalloa

Tähtitieteilijät ovat onnistuneet selvittämään erittäin voimakkaan säteilyn lähteen. Poikkeuksellinen kohde on supermassiivinen musta aukko, jonka suihku osoitti kohti Maata.

Aiemmin tänä vuonna tutkijat havaitsivat säteilyryöpyn, joka näytti tulevan 8,5 miljardin valovuoden etäisyydeltä. Kohde oli poikkeuksellisen kirkas sekä röntgenalueella, radioalueella että näkyvän valon alueella.

Nyt on selvinnyt, että nimen AT 2022cmc saanut signaali todennäköisesti johtui supermassiivisen mustan aukon tuottamasta suihkusta.

Tutkijat uskovat, että musta aukko on yllättäen alkanut syödä liian lähelle päätynyttä tähteä. Prosessi vapauttaa valtavasti energiaa ja synnyttää lähes valonnopeudella etenevät materiasuihkut.

"Musta aukko todennäköisesti nielee tähteä puolen Auringon massan verran vuodessa", toteaa Dheeraj Pasham Massachusettsin teknillisestä korkeakoulusta.

Mustien aukkojen on nähty ennenkin ruokailevan tähdillä. AT 2022cmc on kirkkaampi ja kaukaisempi kuin yksikään tähän mennessä havaittu vastaava tapahtuma.

Syynä valtavaan kirkkauteen on todennäköisesti se, että mustan aukon tuottama suihku osoitti suoraan kohti maapalloa. Löytö auttaa tutkijoita ymmärtämään mustien aukkojen ruokailutottumuksia.