Mustalla aukolla havaittiin poikkeuksellinen korona

Mustien aukkojen voimakkaan röntgensäteilyn on uskottu syntyvän niiden suihkuissa. Nyt kuitenkin havaittiin tapaus, jossa röntgensäteet saivat alkunsa aukkoa ympäröivässä koronassa.

Poikkeuksellisen koronan muodostuminen liittyi meistä 250 miljoonan valovuoden päässä olevan mustan aukon hajottamaan tähteen.

Hajoaminen todettiin 1. maaliskuuta viime vuonna ja sitä seurattiin useilla Nasan teleskoopeilla. Noin 300 päivän kohdalla tutkijat yllättyivät, kun NuSTAR-avaruusteleskooppi havaitsi mustalla aukolla koronan.

Havainto oli erikoinen siksi, että aukolta puuttuvat navoilta lähtevät suihkut, joihin koronien olemassaolo on tyypillisesti yhdistetty.

Korona on mustan aukkojen napojen päällä esiintyvä alue, joka on vastuussa näiden kohteiden kaikkein suurienergisimmistä röntgensäteistä. Koronien ymmärryksessä on kuitenkin aukkoja. Tutkijat eivät tiedä, mistä niiden plasmasta eli elektroneistaan riisutuista kaasuatomeista koostuva aines tulee ja kuinka se voi kuumeta niin paljon.

Caltechin Yuhan Yaon mukaan havainnot kohteesta tukevat käsitystä, jonka mukaan magneettikentät vaikuttavat mustan aukon koronan muodostumiseen.

"Me haluamme tietää, mikä saa aikaan sen, että magneettikentästä tulee niin voimakas", sanoo Yao.