Tutkijat löysivät mahdollisesti kaukaisimman tunnetun mustan aukon

Varhaisesta kaikkeudesta paljastui 10 miljoonan Auringon massainen musta aukko. Tutkijat eivät ole varmoja, miten mustat aukot ovat pystyneet kasvamaan niin nopeasti näin suuriin mittoihin.

James Webb -avaruusteleskooppi on havainnut äärimmäisen kaukaisen mustan aukon. Kyseessä saattaa olla jopa kaukaisin tunnettu musta aukko.

Syvälle avaruuteen katsottaessa katsotaan aina samalla myös menneisyyteen. Tämän takia nyt nähty musta aukko sijaitsee universumissa, joka oli vain 570 miljoonan vuoden ikäinen.

Tarkasteltu kohde löytyi muodostumassa olevan galaksin keskustasta. Mustalla aukolla on massaa 10 miljoonan Auringon verran.

Vaikka tämä varhaisen maailmankaikkeuden musta aukko on varsin kookas ja kuuluu niin sanottuhin supermassiivisiin mustiin aukkoihin, se ei silti yllä lähellekään suurimpia aukkoja. Universumin luultavasti suurin tunnettu musta aukko vastaa massaltaan arviolta 40:tä miljardia Aurinkoa.

Tutkijat uskovat, että tulemme lähitulevaisuudessa löytämään mustia aukkoja vieläkin kauempaa.

"Oletamme, ettei tämä musta aukko ole juuri muodostunut, joten nuorempia ja varhaisemmassa kaikkeudessa sijaitsevia aukkoja pitäisi olla lisää", toteaa Rebecca Larson Teksasin yliopistosta.