Tiiviin tähtijäänteen "tulivuorenpurkaus" hidasti sen pyörimistä

Tutkijat raportoivat harvinaisesta tapahtumasta, jossa neutronitähti pistää jarrut päälle. Ilmiön taustalla näyttää olevan raju purkaus tähden pinnalla.

"Ihmiset ovat spekuloineet, että neutronitähdillä voisi olla tulivuorten vastineita pinnallaan", sanoo Matthew Baring Ricen yliopistosta. "Meidän löytömme vihjaavat, että tässä tapauksessa voisi olla kyse juuri siitä."

Baring puhuu havainnosta, jossa voimakkaasti magnetisoituneen neutronitähden pyöriminen hidastui äkisti 5. lokakuuta 2020. Yhdessä muiden tutkijoiden kanssa hän ehdottaa selitykseksi tulivuoren kaltaista repeämää tähden pinnalla, joka lähetti avaruuteen massiivisten hiukkasten tuulen.

Normaalisti jos neutronitähden pyöriminen muuttuu, se nopeutuu. Pohjasyyksi on tarjottu magnetisoituneen pintakerroksen pyörimisen hidastumista suhteessa ei-magnetisoituneeseen ytimeen. Tämä johtaa paineen kasvuun rajapinnalla, jonka äkisti lauetessa pyörimisenergia siirtyy ytimestä hitaampaan pintakerrokseen.

Hidastumiset ovat huomattavasti harvinaisempia. Kolmesta tunnetusta havainnosta ensimmäinen saatiin vuonna 2013. Jo silloin yhdeksi selitykseksi ehdotettiin tähden purkausta.

Nyt todettu tapahtuma oli sikäli erilainen aiempiin nähden, että kaksi päivää hidastumisen jälkeen magnetarista havaittiin aktiivisuutta radioaalloilla. Baringin mukaan tämä viittaa ilmiöiden väliseen yhteyteen. Hän on optimistinen, että lisätutkimukset tulivuorimallia käyttäen tuovat uutta valoa asiaan.

Aiheesta lisää Ricen yliopisto (englanniksi)