Galaksinaapurimme oudon näköisinä - pöly ja kaasu paljastuvat pitkillä aallonpituuksilla

Kaasu ja pöly ovat näkyvässä valossa suureksi osaksi piilossa. Suurten avaruusjärjestöjen data yhdessä radioteleskooppien kanssa antaa erikoisen näköalan lähigalakseihimme.

Oheisessa otoksessa Suuri Magellanin pilvi on hädintuskin tunnistettavissa. Outo ulkonäkö johtuu siitä, että kuvaan on yhdistetty infrapunaa ja radiotaajuuksia siten, että väripaletissa vety esitetään punaisella, kylmä pöly vihreällä ja kuuma pöly sinisellä.

Potretti on osa projektia. jossa hyödynnetään toimintansa jo lopettaneiden avaruusteleskooppien havaintoja. Ne ovat Euroopan avaruusjärjestön Herschel ja Planck sekä Nasan IRAS ja COBE. Vielä pidemmille aallonpituuksille mukaan on otettu myös maanpäällisten radioteleskooppien dataa.

Hankkeen julkaistuun kuvakokoelmaan kuuluvat Suuri Magellanin pilvi, Pieni Magellanin pilvi, Andromedan galaksi ja Kolmion galaksi

Suuressa Magellanin pilvessä on paljon tyhjiltä näyttäviä alueita. Ne todennäköisesti johtuvat siitä, että alueilla on syntynyt uusia tähtiä kosmisessa aikaskaalassa äskettäin.

Nuorten tähtien tähtituulet ovat puhaltaneet kaasua ja pölyä pois. Samalla pölyä on kasaantunut vihertävinä näkyville alueille.

Punertava alue alavasemmalla on puolestaan luultavasti syntynyt Magellanin pilvien törmätessä keskenään noin 100 miljoonaa vuotta sitten.

Linnunrata, Andromedan galaksi ja Kolmion galaksi ovat spiraaligalakseja ja paikallisen galaksiryhmämme suurimmat jäsenet. Suuri ja Pieni Magellanin pilvi kuuluvat Linnunradan pieniin seuralaisgalakseihan ja ovat muodoiltaan melko epäsäännöllisiä.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)