Ammoisen galaksin jäänne - harrastaja löysi ammattilaisten kuvasta

Vain vaivoin erottuva kohde sijaitsee kosmisessa naapurustossamme. Jatkotutkimuksissa ilmeni, että kyseessä voi olla jäänne universumin ensimmäisistä galakseista.

Tähtiharrastaja Giuseppe Donatiello huomasi mielenkiintoisen läikän Chilessä sijaitsevan nelimetrisen Victor M. Blanco -teleskoopin kuvassa.

Seuraavaksi tähtitieteilijät kuvasivat hohdetta Havaijin Gemini North -teleskoopilla. Se osoittautui todelliseksi. Kyseessä oli Andromedan galaksin ulkolaidalla sijaitseva ultradiffuusi kääpiögalaksi.

Verrattuna vastaaviin kohteisiin Andromedan ympärillä, Pegasus V -nimen saaneen galaksin tähdissä on vähemmän raskaita alkuaineita. Se on näin ollen niitä vanhempi.

Mikä mielenkiintoisinta, Pegasus V voi olla jäänne universumin ensimmäisten galaksien ajalta.

"Geminin 8,1 -metrinen peili salli meidän löytää himmeät vanhat tähdet, jotka mahdollistivat sekä määrittämään etäisyyden Pegasus V:hen että toteamaan sen tähtipopulaation olevan äärimmäisen vanha", sanoo Emily Charles Surreyn yliopistosta.

Universumin pitäisi vilistä Pegasus V:n kaltaisia galakseja, mutta niitä ei ole löydetty läheskään siinä määrin kuin teoriat ennustavat. Tämä saattaa johtua pelkästään siitä, että ultradiffuuseja kääpiöitä on hyvin hankala havaita.

Toisaalta, jos näitä kohteita olisikin oikeasti odotettua vähemmän, tarkoittaisi tämä vakavia ongelmia kosmologian ja pimeän aineen ymmärryksessä.

Tutkijat pitävät ultradiffuuseja kääpiögalakseja tärkeinä tutkimuskohteina myös siksi, että ne saattavat pitää sisällään viitteitä ensimmäisten tähtien syntyyn.