Ranskalaisesta viinitarhasta väitetään löytyneen 200-metrinen törmäyskraatteri

Pienet törmäyskraatterit ovat maapallolla suhteellisen harvinaisia. Tuore tutkimus toi esiin seikkoja, joiden mukaan viinitarhassa Etelä-Ranskassa voisi sijaita asteroidin osumakohta.

Kyseinen painauma maastossa on halkaisijaltaan 220 metriä ja noin 30 metriä syvä.

Paikkaa epäiltiin alkujaan törmäyskraatteriksi jo 1950-luvulla. Tuolloin jatkotutkimus piti sitä muiden prosessien luomuksena ja kiinnostus maastonmuotoon laantui.

Paikallinen viiniyrittäjä ehti kuitenkin ristiä painauman mainosmielessä Domaine du Météoreksi.

Alueella lomaillut saksalainen geologi Frank Brenker innostui alueen tutkimuksesta uudelleen ja sai tähän mukaan kollegansa Andreas Jungen.

Paikan päällä tehdyt magneettikenttämittaukset paljastivat viitteitä poikkeavuuksista, mikä saattaa viitata peruskallion rakenteen halkeilemiseen tai sulamiseen. Näytteistä paljastui merkkejä kiviaineksen halkeilemisesta.

Tutkijat löysivät rautaoksidin sferuleita eli pieniä pallosia, joista paljastui myös nikkeliä.

Brenkerin ja Jungen mukaan aineisto puoltaa avaruuden kappaleen osumaa. Meneillään on kuitenkin varmentavia lisätutkimuksia.

Törmäyskraatterin vakuuttava todistaminen ei ole helppoa, ja moni sellaiseksi väitetty kohde on osoittautunut maanpäällisten prosessien aiheuttamaksi.

Mikäli tutkijaryhmä on oikeassa, on vaikea arvioida kuinka suuri törmäyskraatteri oli alkujaan. Erilaiset luonnonprosessit ovat muokanneet kohdetta. Tyypillisesti törmäyskraatterin aiheuttaneen kappaleen läpimitta on noin 1/20-osa syntyneen kraatterin koosta.

Tutkimuksessa ei oteta kantaa kraatterin ikään.

Aiheesta lisää Goethe University (englanniksi)