Tyhjiö voi muuttaa tilaansa ja tuhota kaiken

Teoreetikot ovat jo vuosikymmenien ajan spekuloineet mahdollisuudella, ettei tyhjiö olisikaan täysin vakaa. Viimeaikaiset mittaukset Higgsin hiukkasesta ovat antaneet olettamukselle vahvistusta.

”Tämä universumin tila, jossa me nyt elämme, ei todennäköisesti ole matalimman energian tila eli varsinainen tyhjiö”, toteaa Arttu Rajantie, joka tutkii kosmologiaa ja hiukkasfysiikkaa Imperial College Londonissa.

Kvanttimekaniikassa mikä tahansa järjestelmä pystyy siirtymään perustilaan eli alimman energian tilaan, jos vain odottaa riittävän pitkään. Sama pätee koko maailmankaikkeuteen.

"Teoria ennustaa, että ennen pitkää maailmankaikkeuden pitäisi siirtyä nykyisestä tilasta oikeaan matalimman energian tilaan, joka on jotain hyvin erilaista”, Rajantie jatkaa.

Käytännössä tapahtuma pyyhkisi pois koko tuntemamme kosmoksen, sillä fysiikan lait muuttuisivat ja ensimmäiseksi hajoaisivat kaikki atomit. Mikä vielä pahempaa, laskelmien mukaan uusi tyhjiö olisi painovoiman suhteen epävakaa, joten romahtaisimme mustiksi aukoiksi.

Tutkijat eivät kuitenkaan usko, että tyhjiötilan vaihtuminen voisi tapahtua vielä ikuisuuksiin. Myöskään Rajantie ei ole huolissaan erittäin kaukana tulevaisuudessa mahdollisesti siintävästä tuhosta.

”Kosmologian kannalta mielenkiintoisempi kysymys on, miksi niin ei ole tapahtunut meidän historiassamme, ennen nykyhetkeä. Miksi olemme tässä väärässä perustilassa emmekä teorian ennustamassa oikeassa tyhjiössä?”

Tyhjiöstä ja sen ominaisuuksista lisää juuri ilmestyneessä Tähdet ja avaruus -lehdessä 2/2023.