Kari Enqvist: ”Emme tiedä, miksi luonnonvakioiden arvot ovat sellaisia kuin ne ovat"

Uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä esitellään viisi esimerkkiä luvuista, jotka määrittävät maailmankaikkeuttamme atomin pienimmistä rakenneosista kosmiseen mittakaavaan.

”Maailmankaikkeuden ominaisuudet eivät selity pelkästään sillä, että on olemassa jokin teoria. Sen lisäksi tarvitaan aina alkuehdot”, toteaa teoreettisen fysiikan professori Kari Enqvist.

Alkuehdot voivat ilmetä esimerkiksi luonnonvakioiden tiettyinä arvoina.

”Emme tiedä, miksi luonnonvakioiden arvot ovat sellaisia kuin ne ovat. Tuntuu järkevältä olettaa, että on fysiikkaa, jota emme vielä tunne”, Enqvist jatkaa.

Tähdet ja avaruus -lehdessä 8/2022 esitellään viisi lukua, niitä Enqvistin mainitsemia alkuehtoja, jotka määrittävät maailmankaikkeuttamme atomin pienimmistä rakenneosista kosmiseen mittakaavaan.

Nämä ovat gravitaatiovakio, valonnopeus, Planckin vakio, hienorakennevakio sekä omega. Muun muassa näistä lukuarvoista riippuu, kuinka nopeasti avaruus laajenee, mitä rakenteita sinne muodostuu sekä miten aine ja energia vuorovaikuttavat.

Universumin tärkeimpien lukujen kokoelma ei mitä todennäköisimmin ole valmis, sillä nykyiset fysiikan ja kosmologian teoriat eivät selitä kaikkea.