Rullattava kalvopeili saattaisi toimia avaruuskaukoputken silmänä

Max Planck -instituutissa on kehitetty korkealaatuinen kalvopeili avaruusteleskooppeja silmällä pitäen. Sen taipuisuus ja keveys sallisi nykyistä suurempien instrumenttien valmistuksen.

Innovatiivisen peilin valmistuksessa hyödynnetään menetelmää, jolla suojapinnoitetaan elektroniikkaa. Peili kasvatetaan vakuumikammiossa härmistämällä molekyylejä pyörivän nesteen pintaan. Näin saadaan aikaan täydellinen parabolinen aihio.

Kun aihio on saatu riittävän paksuksi, se päällystetään heijastavalla metallikerroksella ja neste pestään pois. Valmis peili on kevyt ja niin taipuisa, että sen voi rullata pienempään tilaan. Molemmat ominaisuudet tarkoittavat säästöjä laukaisukustannuksissa.

"Tämä uusi lähtökohta, joka eroaa tyypillisestä peilin valmistuksesta, voisi auttaa ratkaisemaan peilien painoon ja pakkaukseen liittyvät seikat", sanoo Sebastian Rabien Max Planck -instituutista.

Heikkoutena toisaalta on, ettei rullattu peili palaa avattuna takaisin täydelliseen muotoonsa.

Ratkaisuna tutkijat ovat kokeilleet peilin valikoitua lämmittämistä valolla. Testimielessä he ovat muovanneet peiliin hymiöitä ja kirjaimia. Menetelmää täytyy kuitenkin kehittää lisää tähtitieteen vaatimaan tarkkuuteen ja selvittää myös, kuinka paljon peiliä kärsii rullata.

Toistaiseksi tutkijat ovat tehneet enimmillään 30 senttimetrin läpimittaisia prototyyppejä. Suunnitelmana on rakentaa metrin läpimittainen vakuumikammio suurempien kalvopeilien valmistamiseksi.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)