Uusi löytö lupaa hyvää maankaltaisille planeetoille

Kaukaisella kiviplaneetalla näyttää olevan vahva magneettikenttä. Vaikka nyt tutkittu taivaankappale on elämälle sopimaton, havainto antaa toivoa elinkelpoisen maailman löytymisestä.

Vahva magneettikenttä on ollut tärkeässä osassa siinä, että maapallosta on muodostunut elämälle sopiva planeetta.

Magneettikenttä muun muassa suojelee planeetan kaasukehää avaruudesta tulevilta korkeaenergisiltä hiukkasilta. Muutoin ne voisivat hiljalleen kuluttaa kaasukehää potkaisemalla sen hiukkasia avaruuteen.

"Se, selviääkö planeetan kaasukehä vai ei, saattaa riippua siitä onko planeetalla voimakas magneettikenttä vai ei", toteaa Sebastian Pineda Coloradon yliopistosta.

Nyt Pineda kollegoineen havaitsi YZ Ceti b -nimisen kiviplaneetan luota tulevaa radiosäteilyä.

Tutkijoiden mukaan säteily on todennäköisesti syntynyt planeetan ja sen emotähden tuottamien magneettikenttien vuorovaikuttaessa keskenään.

"Tämä tutkimus ei osoita ainoastaan sitä, että tällä kyseisellä kivisellä eksoplaneetalla on todennäköisesti magneettikenttä, vaan tarjoaa myös lupaavan tavan löytää niitä lisää", iloitsee Joe Pesce Yhdysvaltain kansallisesta tiedesäätiöstä.

Löytö antaa myös toivoa siitä, että vahvat magneetikentät saattavat olla yleisiä kiviplaneettojen keskuudessa.