Etelämantereen uusi eksoplaneettakamera etsii maankaltaisia planeettoja

Concordia-aseman teleskooppi saa uuden kameran, jolla eksoplaneettahavainnot onnistuvat entistä paremmin. Laitteen uskotaan olevan riittävän herkkä Maan kokoisten planeettojen löytämiseen.

Teknologian terävintä kärkeä edustava eksoplaneettakamera tulee ranskalais-italialaiselle Concordia-asemalle ASTEP-teleskooppiin. Asema sijaitsee 75. leveyspiirillä mannerjäätiköllä 3 300 metrin korkeudessa, missä ilmakehän olosuhteet ovat erinomaisia tähtitieteellisille havainnoille.

Kamera on kaikkein herkin valon aallonpituuden punaisessa päässä. Siksi se kykenee näkemään galaksimme pienimpiä tähtiä, jotka ovat viileitä, himmeitä ja väriltään punaisempia.

Birminghamin yliopiston tutkijan Georgina Dransfieldin mukaan tällaisten tähtien ympäriltä on helpompi nähdä myös pienempiä planeettoja.

"Meillä on hyvät mahdollisuudet kyetä havaitsemaan planeettoja, jotka ovat lämpötilaltaan ja kooltaan samaa luokkaa kuin Maa", hän sanoo.

Kamera etsii signaaleja planeetoista menetelmällä, jossa mitataan pientä notkahdusta kirkkaudessa, kun planeetta kulkee tähtensä editse. Instrumentissa on myös "sininen" kanava, joka auttaa tutkijoita erottamaan aidot planeettasignaalit muista astrofyysisistä tapahtumista.

Aiheesta lisää Birminghamin yliopisto (englanniksi)