Spockin kotiplaneetan löytyminen paljastui virhehavainnoksi

Viisi vuotta sitten tutkijat kertoivat havainneensa eksoplaneetan 40 Eridani -tähtijärjestelmästä. Uuden analyysin perusteella planeettaa ei kuitenkaan ole olemassa.

Vuonna 2018 tutkijat kertoivat löytäneensä 40 Eridani A -nimisen tähden ympäriltä maapalloa kookkaamman kiviplaneetan.

Kaiken kukkuraksi planeetta sijaitsi Aurinkoa muistuttavan tähden elämänvyöhykkeellä, joten sen arvioitiin olevan mahdollisesti ihanteellinen jopa kehittyneelle sivilisaatiolle.

Vaikka löytö oli monella tapaa merkittävä, eksoplaneetta nousi otsikoihin ennen kaikkea populaarikulttuurin takia. Star Trek -scifi-sarjassa kyseisen tähden ympärillä sijaitsee sarjan päähenkilön Spockin kotimaailma Vulcan-planeetta.

Valmistellakseen tulevia tutkimusprojekteja kansainvälinen tutkimusryhmä teki tarkemman analyysin useista eri planeettalöydöistä. Näin varmistui, että 40 Eridani -tähtijärjestelmästä tehty planeettalöytö on virheellinen.

Ongelmat eivät tulleet täytenä yllätyksenä, sillä kyseisen planeetan kiertoaika emotähtensä ympäri oli oudosti sama kuin tähden pyörähdysaika itsensä ympäri. Uuden analyysin perusteella planeetaksi tulkitut havainnot johtuivat itse asiassa tähden pinnalla tapahtuneesta aktiivisuudesta.

Aiheesta lisää Science Alert (englanniksi)