Nestemäistä vettä voi esiintyä hämmästyttävän erilaisilla planeetoilla

Sveitsiläisen tutkijaryhmän simulaatiot osoittavat, että meriä voi esiintyä pysyvästi paljonkin Maasta poikkeavilla planeetoilla, jotka sijaitsevat yllättävän kaukana emotähdestään.

Viime vuosikymmenten löydöt ovat paljastaneet laajan kirjon erilaisia eksoplaneettoja. Nestemäisen veden esiintymistä planeetalla pidetään usein elämän edellytyksenä. Siksi meret mahdollistavien olosuhteiden tarkastelu kiehtoo tutkijoita.

"Tähtitieteilijät tyypillisesti olettavat, että nestemäistä vettä voi esiintyä vain oikealla etäisyydellä emotähdestä, jolloin lämpösäteilyä on sopivasti. Tarpeeksi vähän säteilyä, jotta vesi ei haihdu, ja tarpeeksi paljon, jotta se ei jäädy", taustoittaa Christoph Mordasini Bernin yliopistosta.

Nature Astronomy -lehdessä julkaistu tutkimus esittelee erilaisia simuloituja skenaarioita, joissa veden säilymistä tarkattiin eri olosuhteissa.

Pääkohteena olivat perinteistä elämänvyöhykettä kauempana sijaitsevat supermaapallot eli Maata selvästi massiivisemmat kiviplaneetat. Niillä on usein paksu, pääosin vetyä ja heliumia sisältävä kaasukehä.

Planeetan sisuksista nouseva geoterminen lämpö voi edesauttaa merien säilymistä planeetan pinnalla ilman emotähteäkin jopa kymmenien miljardien vuosien ajan.

Ryhmä muistuttaa, että eksoplaneetoille muodostuvien kaasukehien koostumuksen arviointi on hyvin vaikeaa. Simulaatiot perustuvat tietynlaisten koostumusten valitsemiseen.

Tutkimus myös rajoittui nestemäisen veden esiintymisen mallintamiseen. Se ei ulottunut astrobiologian puolelle elämän synnyn ja kehittymisen muihin tekijöihin ja vaatimuksiin.

Aiheesta lisää Bernin yliopisto (englanniksi)