Nasa onnistui kokoon taittuvan lämpökilven testissä

Marraskuun 10. päivänä ilmakehässä jarrutettiin kokoon pakkautuvan lämpökilven avulla. Nasan LOFTID-koe tähtää entistä pienempiin ja kevyempiin lämpökilpiin.

Laskeutumisjarrutus lämpökilven avulla on tuttua niin miehitetyistä lennoista kuin Mars-luotaimista. Perinteinen lämpökilpi on kuitenkin raskas rakenne.  

Esimerkiksi 1 025 kilon massainen Perseverance-mönkijä tarvitsi peräti 440-kiloisen lämpökilven laskeutuessaan Marsiin. Mikäli lämpökilpi olisi ollut kokoon taittuva, olisi massaa voitu säästää ja saada lisää tilaa tutkimuslaitteille.

LOFTID on innovatiivinen kokoon pakkautuva kaasutäytteinen lämpökilpi. Lyhenne tulee sanoista Low-Earth Orbit Flight Test of an Inflatable Decelator.   

Uusimmassa LOFTID-kokeessa lämpökilpi laukaistiin kantoraketin kyydissä. Se teki lähes täyden kierroksen maapallon ympäri, jarrutti ilmakehässä ja laskeutui lähelle Havaijia.

Lämpökilpi jarrutti vauhtiaan onnistuneesti 25-kertaisesta äänennopeudesta alle äänennopeuteen. Laite koki maksimissaan noin 9 g:n jarrutuksen. Kilven pinta on valmistettu kestämään 1600 celsiusasteen lämpötila.

Koelentoa Nasa esittelee animaatiossa. Myöhemmin julkaistiin myös kuva merestä nostetusta 6-metrisestä LOFTIDista, jonka päälle oli pakattu mukana olleet mittausinstrumentit ja laskuvarjolaitteisto. 

Mittalaitteisto lähetti dataa 20 sekunnin välein. Varmuuden varalta LOFTID kantoi myös lentokoneen mustaa laatikkoa muistuttavaa datatallennuslaitetta, joka pudotettiin irti ennen lämpökilven laskeutumista veteen laskuvarjon varassa.

Nasan haaveena on valmistaa LOFTIDin perusteella kehitettyjä lämpökilpiä aina 12 metrin kokoon asti. Planeettaluotainten lisäksi niitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi lastin tuomiseksi Kansainväliseltä avaruusasemalta maanpinnalle.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)