Planeettaluotaimet paljastavat aurinkosyklin vaikutuksen kosmiseen hiukkaspommitukseen

Aurinkokunnan ulkopuolelta tulevat lähes valonnopeudella matkaavat hiukkaset aiheuttavat harmia kaikkialla. ESAn luotainten instrumentteihin aiheutuvista häiriöistä on pystytty analysoimaan tietoa niistä.

Mars Express ja Venus Express -luotainten ASPERA-plasmamittalaitteet rakennettiin Ruotsin Kiirunassa ja niiden havaintoja käsittelevä tutkimus julkaistiin tänään.

"Tutkimuksemme tarjoaa laajan kirjon kallisarvoista tietoa, joka voidaan johtaa ASPERA-instrumenttien taustadatasta", sanoo Yoshifumi Futaana IRF:stä.

"Erilaisten riippuvuuksien ymmärtäminen galaktisten kosmisten säteiden, aurinkosyklin, planeettojen kaasukehien ja mittausinstrumenttien suorituskyvyn välillä on tärkeää niin tulevaisuuden luotainlennoille kuin miehitetyillekin lennoille", hän jatkaa.

Kotitähtemme aktiivisuus vaihtelee keskimäärin 11 vuotta kestävässä syklissä. ESAn yhä toiminnassa olevan Mars-luotaimen dataa analysoitiin 17 vuodelta ja toimintansa jo lopettaneen Venus-luotaimen dataa 8 vuodelta.

Tutkimusta esitellään myös videolla.

Tulokset vahvistavat maapallon ympäristössä mitatut tulokset, joiden mukaan Auringon ollessa aktiivisimmillaan galaktisten kosmisten säteiden määrä on minimissään. Mittauksissa säteilyn minimi koitti noin yhdeksän kuukauden viiveellä Auringon aktiivisuusmaksimista.

Analyysi paljasti myös muuta mielenkiintoista. Tulosten mukaan Mars-planeetan varjostuksellaan tarjoama suojaus sen vastakkaiselta puolelta tuleville hiukkasille ulottuu 100 kilometriä laajemmalle kuin planeetan koko antaisi olettaa. Syytä havainnolle ei vielä tunneta.

Aiheesta lisää Europlanet (englanniksi)