Webb-teleskooppi teki havaintoja kaukaisen asteroidin renkaista

Tuplarenkaiden saartama Chariklo-asteroidi on ollut James Webb -teleskoopin kohteena. Laite onnistui havaitsemaan renkaat asteroidin kulkiessa taustalla olevan tähden ohi.

Vuonna 2013 tutkijat havaitsivat Saturnuksen ja Uranuksen ratojen välistä löytyvän Chariklo-pienkappaleen tähdenpeittoa. Heidän yllätyksekseen peitossa tapahtui kaksi ylimääräistä valon notkahdusta. Niiden aiheuttajaksi ilmeni kaksi ohutta rengasta asteroidin ympärillä.

Nyt James Webb -avaruusteleskooppilla on tehty samanlainen havainto. Molempien renkaiden varjostus näkyy tähden valokäyrässä niinkuin oli etukäteen laskettu.

Pienenä erona vuosikymmenen takaisen havaintoon oli, että itse asteroidi ei peittänyt tähteä, vaan kulki juuri ja juuri sen vierestä.

Tulos on yhä alustava, eikä siitä ole julkaistu vielä tutkimusartikkelia. "Kun sukellamme syvemmälle dataan, selvitämme, voimmeko erottaa puhtaasti nuo kaksi rengasta", sanoo Pablo Santos-Sanz Andalusian Astrofysiikan instituutista.

"Mahdollisesti löydämme jopa uusia, himmeämpiä renkaita."

Pian tapahtuman jälkeen Webb teki havaintoja myös asteroidin ja sen renkaiden heijastamasta auringonvalosta. Aiemmat maanpinnalta tehdyt havainnot olivat jo antaneet viitettä vesijään olemassaolosta. Nyt sen sormenjälki näkyi selvästi.

"Kiteisen jään havainto viittaa Chariklon kokevan jatkuvia mikrotörmäyksiä, jotka joko paljastavat tuoretta materiaalia tai laukaisevat kiteytymisprosessin", sanoo Dean Hines Space Telescope Science -instituutista.