Ryugun näytteistä löytyi vitamiinia ja nukleiinihappoa

Analyysi asteroidi Ryugun näytteistä on paljastanut kaksi elämälle tarpeellista yhdistettä. Maapallolla tapahtunut kontaminaatio voidaan tutkijoiden mukaan sulkea pois laskuista.

Hayabusa2-luotain pudotti kesällä 2010 Australian aavikolle Ryugu-asteroidin pinnasta kahdesta kohtaa ottamansa näytteet. Tuoreessa japanilaisten ja yhdystavaltalaisten tutkijoiden analyysissa niistä löydettiin urasiiliä, joka on yksi eliöiden RNA:n rakennuspalikoista.

Toinen esiin tullut ainesosa oli niasiini eli B3-vitamiini. Se on ihmisille välttämätön ravinnosta saatava yhdiste, jota keho ei kykene tuottamaan itse.

Vaikka tutkijat ovat ennenkin löytäneet nukleiinihappoja ja vitamiineja tietyistä hiilipitoisista meteoriiteista, kysymys maapallolla tapahtuneesta kontaminaatiosta on aina ollut esillä, kertoo Yasuhiro Oba.

"Koska Hayabusa2 keräsi kaksi näytettä suoraan Ryugusta ja toimitti Maahan suljetuissa kapseleissa, kontaminaatio voidaan sulkea pois", hän sanoo.

Havaintoja saatiin myös muista orgaanisista yhdisteistä. Nämä olivat saman tyyppisiä mutteivät identtisiä suhteessa meteoriiteista aiemmin todettuihin yhdisteisiin.

Urasiilin löytyminen Ryugulta tuo lisää painoarvoa nykyisille teorioille, jonka mukaan elämän käyttämät nukleiinihapot saapuivat Maahan alun perin avaruudesta, sanoo Oba.

"Nasan Osiris-Rex-lento palauttaa näytteitä asteroidi Bennulta tänä vuonna. Vertaileva tutkimus näiden asteroidien koostumuksesta tulee antamaan lisää dataa, jonka varaan rakentaa teorioita."

Aiheesta lisää Hokkaidon yliopisto (englanniksi)