Aurinko kuvattiin ennätysläheltä

Eurooppalaiselta Solar Orbiter -luotaimelta on julkaistu uusia historiallisia kuvia. Yksikään luotain ei ole koskaan ennen valokuvannut Auringon napa-alueita näin yksityiskohtaisesti.

"Kuvat ovat todella henkeäsalpaavia", kommentoi David Berghmans Belgian kuninkaallisesta observatoriosta.

"Vaikka Solar Orbiter lopettaisi datan keräämisen huomenna, olisin vuosien ajan kiireinen yrittäessäni käsitellä kaikkea tätä aineistoa."

Uusista kuvista on paljastunut ennennäkemättömiä asioita kuten erikoinen, kaasun muodostama geysir. Vielä ei tiedetä, miten ilmiö on syntynyt. Se on tuonut sekä kuumaa että kylmää kaasua Auringon pinnalle ja levittänyt sitä suunnilleen maapallon kokoiselle alueelle.

Luotain tarkasteli myös lähitähtemme etelänapaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun alue on kuvattu näin yksityiskohtaisesti.

Etelänavan alueen kuvat saattavat paljastaa tärkeitä seikkoja lähitähtemme magneettikentistä. Kuvat ovatkin erityisen mielenkiinnon kohteena, kun tutkijat yrittävät ymmärtää Auringon 11 vuoden pituista aktiivisuussykliä.

Nyt julkaistut kuvat ovat maaliskuun ohituksesta. Silloin Solar Orbiter kävi etäisyydellä, joka vastaa kolmasosaa Maan ja Auringon välimatkasta. Tällä etäisyydellä luotaimen suojakilven lämpötila nousi jo suunnilleen 500 celsiusasteeseen.

Solar Orbiter tekee seuraavan, vieläkin läheisemmän ohituksen Auringosta lokakuussa.