Painovoima-aallot voivat paljastaa vieraat jättiläismäiset avaruusalukset

Painovoima-aaltoja havaitsevat observatoriot pystyvät paljastamaan pitkälle kehittyneiden sivilisaatioiden avaruusalukset. Amerikkalaisten tutkijoiden ryhmä tuli tähän tulokseen uudessa tutkimuksessa.

Kun mitä tahansa kappaletta kiihdytetään, samalla syntyy kaikkialle leviäviä painovoima-aaltoja. Jos esimerkiksi jokin sivilisaatio rakentaisi jättiläismäisen avaruusaluksen ja kiihdyttäisi sen lähelle valonnopeutta, saattaisimme pystyä havaitsemaan syntyneet painovoima-aallot.

Nyt joukko tutkijoita on selvittänyt, miten kookas tällaisen avaruusaluksen pitäisi olla, jotta kykenisimme paljastamaan sellaisen nykytekniikalla.

Laskujen perusteella aluksen täytyisi vastata massaltaan Jupiteria, jos nopeus olisi kymmenesosa valonnopeudesta.

Näin suuren kohteen kiihdyttäminen kuulostaa tieteistarinalta, mutta toisaalta on mahdoton tietää mihin jopa miljoonia vuosia meitä kehittyneemmät sivilisaatiot kykenevät. Vain pari sataa vuotta sitten monia nykyisiä ihmiskunnan teknologioita olisi pidetty mahdottomuutena.

Menetelmän etuna on sen laaja havaintoalue. Pystymme jo tällä hetkellä seuraamaan koko galaksiamme näiden signaalien varalta.

“Tämä uusi menetelmä ei ole rajoittunut perinteisen sähkömagneettisen signaalin tavoin. Siksi meillä on jo nyt mahdollisuus tarkkailla kaikkia Linnunradan 100 miljardia tähteä", toteaa Gianni Martire Applied Physics -instituutista New Yorkista.

Tutkijat myös painottavat painovoima-aaltojen havaitsemisen olevan vielä lapsen kengissä. Esimerkiksi kehitteillä olevien observatorioiden myötä jatkuvan tarkkailun alla tulee olemaan Linnunradan lisäksi myös tuhansia muita galakseja, jolloin löydön todennäköisyys kasvaa.