Tähtitieteilijät ajoittivat 2 500 vuotta vanhan kreikkalaisen runon

Teksasin yliopiston tutkijat ovat pystyneet tähtitieteen avulla määrittämään milloin kreikkalainen Sapfo kirjoitti runonsa Midnight Poem. Tulokset esiteltiin tuoreessa Journal of Astronomical History and Heritage -julkaisussa.

Sapfo on yksi muinaisen Kreikan tärkeimmistä runoilijoista. Esimerkiksi Platon arvosti hänen runouttaan niin paljon, että kutsui häntä kymmenenneksi muusaksi.

Midnight Poem -runossaan Sapfo kertoo, että on keskiyö ja Seulaset ovat laskeneet. Runon tiedetään sijoittuvan vuodelle 570 ennen ajan laskun alkua.

Tutkijat selvittivät, että aikaisin päivä jolloin Seulaset laskivat keskiyöllä kyseisenä vuonna oli tammikuun 25. Vuoden edetessä tähtijoukko painui horisontin taakse aina vain aikaisemmin.

"Aikaan liittyvä kysymys on monimutkainen, sillä heillä ei ollut tarkkoja mekaanisia kelloja kuten meillä, ehkä vain vesikelloja", kertoo tutkimusta johtanut Manfred Cuntz.

"Siksi määritimme myös viimeisen päivän, jolloin Seulaset ovat jossain vaiheessa iltaa näkyneet Sapfolle hänen olinpaikastaan." Tämä osoittautui maaliskuun 31. päiväksi.

"Näin pystyimme tarkasti määrittämään tämän runon vuodenajan keskitalven ja varhaisen kevään väliin sekä tieteellisesti varmistamaan muiden tekemät aikaisemmat arviot", Cuntz iloitsee.

Aiheesta lisää UTA (englanniksi)