Vastasyntyneellä jättiläistähdellä on massaa 30 Auringon verran

Tutkijat ovat paikallistaneet hyvin kookkaan tähden 11 000 valovuoden etäisyydeltä meistä. 30 kertaa Aurinkoa suurimassaisempi tähti on vauvaiässään. Sen kasvuprosessi ympäröivästä ainekiekosta on vielä kesken.

"Tavallinen Aurinkoa muistuttava tähti muodostuu muutaman miljoonan vuoden kuluessa, mutta massiivisilla tähdillä prosessi on kertaluokkaa nopeampi ja kestää vain noin 100 000 vuotta", kuvailee John Ilee Cambridgen yliopistosta. "Tällaiset massiiviset tähdet myös kuluttavat polttoaineensa paljon nopeammin kuin auringonkaltaiset tähdet, joten niillä on huomattavasti lyhyempi elinaika. Tämä tekee hankalaksi havainnoida niiden vauvaikää."

Mikroaalto- ja radiotaajuuksilla tehdyissä havainnoissa päästiin tutkimaan tähtialkiota ympäröivää ainekiekkoa. Samalla saatiin arvokasta tietoa raskaimpien tähtien syntyprosesseista.

Kaikista suurimmat tunnetut tähdet ovat massoiltaan noin satakertaisia Aurinkoon verrattuna. Tunnetuin niistä on Eta Carinae -kaksoistähti, joka koostuu noin 90 ja 30 kertaa Aurinkoa raskaammista tähdistä. Sitä pidetään myös yhtenä kärkiehdokkaana seuraavaksi supernovaksi Linnunradassa.

Tähtien koot vaihtelevat paljon enemmän kuin niiden massat, koska osa tähdistä on tiheydeltään huomattavan pieniä. Suurimmat tunnetut punaiset jättiläistähdet ovat karkeasti 1 500 kertaa Aurinkoa suurempia.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)