Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Valtavan kirkas tähtiräjähdys havaittiin - kuin 50 galaksia olisi syttynyt samaan aikaan

14.01.2016Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys siitä, miltä tutkittu tähtiräjähdys olisi näyttänyt 10 000 valovuoden etäisyydeltä katsottuna. Kuva Beijing Planetarium / Jin Ma

Tähtitieteilijät ovat löytäneet kirkkaimman tunnetun supernovaräjähdyksen. Tulos esiteltiin uusimmassa Science-lehdessä.

Supernovat ovat voimakkaita tähtiräjähdyksiä. Nyt havaittu tapahtuma oli peräti 200 kertaa voimakkaampi kuin tavallinen supernova. Havaintojen perusteella sen kirkkaus vastasi 570 miljardia Aurinkoa. Huippuhetkenään ASAS-SN-15lh-nimen saanut kohde oli jopa 50 kirkkaampi kuin oma galaksimme.

Havaittu kohde on saattanut olla magnetar eli voimakkaan magneettikentän omaava neutronitähti. Teorian mukaan magneettikentät voimistavat räjähdystä. Tutkijat eivät siltikään ymmärrä, miten räjähdys on voinut olla niin järjettömän voimakas.

"Meidän täytyy kysyä, miten tämä on edes mahdollista", sanoo Krzysztof Stanek Ohion osavaltion yliopistosta. "Näin suuri kirkkaus vaatii paljon energiaa, ja energian täytyy tulla jostakin."

Voimakkuudestaan huolimatta tähtiräjähdystä ei pystynyt näkemään paljain silmin, sillä se tapahtui 3,8 miljardin valovuoden päässä.

Neutronitähtien läpimitta on yleensä vain muutamien kymmenien kilometrien luokkaa. Jos kyseessä tosiaan oli magnetar, valtavan räjähdyksen aiheuttaja on ollut tähtitieteellisesti katsottuna erittäin pieni kohde (aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 2 tai 3/2016).

Avainsanat: Krzysztof Stanek, supernova, neutronitähti, magnetar, tähtiräjähdys