Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Uusi superkirkas supernovien tyyppi löytyi

10.06.2011Mikko Suominen
Neljä uuden supernovatyypin edustajaa ennen (vas.) ja jälkeen (oik.) räjähdyksen. Kuva Caltech / Robert Quimby / Nature

Caltechin johtama tutkijaryhmä on löytänyt uuden supernovien luokan. Kyseessä ovat erittäin kirkkaat ja spektriltään sinertävät massiivisten tähtien räjähdykset. Uusi supernovaluokka voi auttaa tutkijoita ymmärtämään entistä paremmin tähtien evoluutiota sekä varhaisen maailmankaikkeuden ominaisuuksia.

Tutkimus ilmestyi tällä viikolla Nature-julkaisussa.

"Tämä on kokonaan uusi kohteiden luokka, jota ei pystytä selittämään millään näkemistämme malleista", kuvailee tutkimusta johtanut Robert Quimby Caltechista.

Quimby löysi vuonna 2007 tyypin ensimmäisen edustajan, joka oli tuolloin myös kirkkain tunnettu supernova. Sen valoteho arvioitiin kymmenkertaiseksi tyypilliseen supernovaan verrattuna. Myös löydöksen spektri poikkesi aiemmin analysoiduista.

Myöhemmin Quimbyn ryhmä tunnisti kolme muutakin outoa supernovaa, joilta paljastui toisiaan muistuttavia spektrin ominaisuuksia. Yhteistä niille on kuumuus: lämpötila on 10-20 tuhatta kelviniä. Lisäksi niistä puuttuvat merkit vedystä ja ne himmenevät huomattavasti tavallisia supernovia hitaammin. Eroavuutta muihin tyyppeihin on niin paljon, että on syytä olettaa kyseessä olevan kokonaan uusi supernovien laji.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)