Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Uusi menetelmä paljastaa etäisten tähtien koot

05.01.2016Sakari Nummila
Eksoplaneetan koko mitataan suhteessa emotähteen. Siksi tähden koon tunteminen on erittäin tärkeää planeetan elinkelpoisuutta selvitettäessä. Kuva ESO / L. Calçada

Tähtitieteilijät ovat löytäneet uuden tavan laskea painovoiman voimakkuus tähden pinnalla. Menetelmä perustuu tähden kirkkauden pieniin vaihteluihin.

Painovoiman voimakkuus pinnalla riippuu paitsi tähden koosta, myös sen massasta. Jos tähden massa pystytään selvittämään muulla tavalla, on menetelmän avulla mahdollista laskea kaukaisenkin tähden halkaisija.

Uusi menetelmä voi auttaa eksoplaneettojen elinkelpoisuuden määrittämisessä. Monet vieraat planeetat nimittäin sijaitsevat niin kaukana maapallolta, ettei niiden emotähtien kokoa ole pystytty selvittämään tarkkaan.

"Jos et tunne tähteä, et tunne planeettaa", toteaa Jaymie Matthews kanadalaisesta UBC-yliopistosta. "Eksoplaneetan koko mitataan suhteessa sen emotähden kokoon. Jos löydät planeetan Auringon kaltaiseksi luullun tähden ympäriltä, mutta kyseessä onkin jättiläistähti, saatat virheellisesti ajatella löytäneesi maapallon kokoisen elinkelpoisen maailman."

"Menetelmämme voi kertoa, kuinka suuri ja kirkas tähti on ja onko sitä kiertävä planeetta sopiva kooltaan ja lämpötilaltaan, jotta sillä voi olla vedestä muodostuneita meriä ja mahdollisesti elämää", Matthews uskoo.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)