Uusi 3D-tähtikartta osoittaa Linnunradan kiekon vääntymisen

Astronomit ovat mitanneet galaksimme muuttuvien tähtien sijainteja. Tähtien jakauma näyttää galaksikiekon vääntyneen muodon.

Tutkimuksessa mitattiin sykkivien kefeidi-tähtien sijainteja kolmiulotteisesti. Havainnot tehtiin Chilen Las Campanas -observatorion teleskoopilla.

Kefeidien todellinen kirkkaus vaihtelee suhteessa niiden sykkimisjakson pituuteen. Siten havaitusta näennäisestä kirkkaudesta voidaan määrittää tähden etäisyys.

Yli 2 400 kefeidin mittauksista ilmeni, ettei Linnunradan kiekko ole litteä vaan vääntynyt. Tulos vahvistaa johtopäätökset aiemmin helmikuussa tehdystä tutkimuksesta, jossa analysoitiin pienempi määrä kefeidejä.

Vääntymiselle on ehdotettu useita selityksiä, kuten pienempien galaksien yhtymiset Linnunrataan tai heikompi painovoiman vaikutus Linnunradan reunalla. Erään selityksen mukaan lähigalaksien painovoima voisi vaikuttaa galaksimme ulkoalueiden tähtiin.

Tutkimuksen mukaan vääntyminen alkaa noin 26 000 valovuoden etäisyydellä galaksimme keskustasta. Etäisyys vastaa suurin piirtein aurinkokuntamme sijantia.

Vääntyneet galaksit eivät ole harvinaisia, mutta Varsovan yliopiston Dorota Skowronin mukaan Linnunradan muotopoikkeama on varsin merkittävä.

Aiheesta lisää The Guardian (englanniksi)