Tutkijat havaitsivat gammasäteitä erikoisesta Linnunradan kohteesta

Noin 15 000 valovuoden päässä meistä pieni musta aukko syö kumppanitähteään ja ampuu avaruuteen kaksi voimakasta ainesuihkua. Nyt tämän mikrokvasaarin gammasäteilystä on löytynyt uusia piirteitä.

Noin tusinasta tunnettuja mikrokvasaareja vain muutama näyttää lähettävän gammasäteitä. Tutkijoiden nyt havaitsema kohde, mikrokvasaari nimeltä SS 433, on yksi niistä. Mikrokvasaarit ovat miniatyyriversiota varsinaisista kvasaareista, joiden moottoreina toimivat galaksien ydinten supermassiiviset mustat aukot.

Mikrokvasaarin havaintoihin käytettiin Meksikossa sijaitsevaa HAWC-observatoriota, joka koostuu 300 vesitankista. Kun gammasäteitä saapuu avaruudesta, ne törmäävät ilmakehän molekyylehin. Tämä taas synnyttää uusia hiukkasia.

HAWC kuvaa hiukkasuihkun tankeissa aiheuttamia välähdyksiä, joiden perusteella fyysikot voivat jäljittää säteilyn lähteen avaruudessa.

SS 433:n hiukkassuihkut eivät osoita Maata kohti, vaan katsomme suihkuja sivulta päin. Tutkijat totesivat, että kohteen gammasäteily syntyy, kun suihkujen elektronit törmäävät avaruuden matalaenergiseen mikroaaltosäteilyyn.

Kyseessä on uudenlainen mekanismi korkeaenergisen gammasäteilyn muodostumiselle tämäntyyppisessä järjestelmässä. Tapa poikkeaa siiitä mitä havaitaan, kun kohteen suihkut osoittavat Maata kohti.

"SS 433 on epätavallinen tähtijärjestelmä. Joka vuosi siitä ilmenee jotakin uutta. Uusi havainto korkeaenergisistä gammasäteistä, jotka tulevat yhdestä Linnunradan omituisimmista kohteista, rakentuu lähes 40 vuoden mittausten päälle", summaa Segev BenZvi Rochesterin yliopistosta.

Aiheesta lisää Marylandin yliopisto (englanniksi)