Tähtitieteilijät simuloivat sikarin muotoisia galakseja

Harvinaisia sikarin muotoisia galakseja löydettiin tutkimusprojektissa lähes tuplasti lisää. Havaintojen tarkkuus oli niin hyvä, että kohteiden synnyn selittämiseksi pystyttiin tekemään simulaatioita.

Kaikki galaksit eivät ole klassisen kauniisti pyöriviä kiekkoja. Pieni osa galakseista on sikarin muotoisia. Nyt saksalaisvetoinen tutkijaryhmä on löytänyt tällaisia galakseja kahdeksan lisää kahdentoista ennestään tunnetun päälle.

Galaksit tulivat esiin tähtitieteilijöiden mitatessa yli 600 galaksin sisäistä nopeusjakaumaa. Heidän saamansa havainnot olivat riittävän tarkkoja, jotta galaksien synnystä kyettiin tekemään simulaatioita.

Simulaatioissa kosmisen sikarin syntyyn tarvitaan kaksi galaksia. Kun nämä alkavat vuorovaikuttaa painovoiman välityksellä, toinen muodostaa tankomaisen rakenteen. Prosessin jatkuessa tanko muuttuu sikarimaiseksi. Tätä ydintä ympäröivien tähtien liike antaa galaksille sen kiertosuunnan pitkän akselin ympäri. Alla olevan linkin takaa löytyy tapahtumia havainnollistava animaatio.

Simulaatiot ennustavat myös yksityiskohtia, joiden erottamiseen nyt käytetyn CALIFA-kartoituksen tarkkuus ei riittänyt. Tutkijat toivovat, että näitä detaljeja voidaan jatkossa etsiä järeämmillä instrumenteilla.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)