Tähtijoukko sisältää satamäärin mustia aukkoja

Tietokonesimulaatio pallomaisesta tähtijoukosta on paljastanut, että sen ytimessä saattaa olla satoja mustia aukkoja. Tämä on vastoin vallitsevaa käsitystä, jonka mukaan valtaosa tähtitihentymien mustista aukoista tulee heitetyksi ulos järjestelmästä.

"Supernovaräjähdyksessä mustan aukon uskotaan saavan potkun, joka tuuppaa sen pois syntypaikaltaan", kertoo Mark Gieles Surreyn yliopistosta. Nyt tehdyn tutkimuksen perusteella potku ei kuitenkaan voi olla niin voimakas kuin tämän mennessä on luultu, koska suuri osa mustista aukoista on yhä tähtijoukossa.

Tutkijoiden kohteena oli pallomainen tähtijoukko NGC 6101, jonka tähdet ovat jakautuneet epätavallisen tasaisin välein. He kartoittivat joukon jokaisen tähden, lisäsivät mustat aukot ja seurasivat simulaatioissa järjestelmän evoluutiota 13,5 miljardia vuotta sen synnystä tähän päivään saakka.

Simulaation muunnelmassa, jossa mustien aukkojen annettiin poistua, tähtijoukon keskuksesta tuli liian tiheä. Mutta jos mustat aukot pidettiin sisällä, ydintihentymä katosi, mikä vastasi paremmin NGC 6101:n ulkonäköä. Tähtijoukon tasoittunut rakenne selittyisi sillä, että mustat aukot joukon ytimeen upotessaan työntävät sen tähtiä ulospäin.

Jos Surreyn yliopiston tutkijoiden johtopäätökset pitävät paikkansa, tämänkaltaiset mustien aukkojen kansoittamat tähtisysteemit saattavat olla tärkeitä painovoima-aaltojen lähteitä.

Aiheesta lisää Surreyn yliopisto (englanniksi)