Tähtien havaittiin heijastavan valoa toisistaan

Heijastavatko tähdet niihin saapuvaa valoa on kysymys, jota tähtitieteilijät ovat pohtineet yllättävän vähän. Nyt asiaa on selvitetty ja todettu, että tähdetkin heijastavat valoa.

Tähtien valon heijastusta on helpointa tutkia toisiaan lähellä olevissa kaksoistähdissä. Tutkijat ottivat kohteekseen Neitsyen tähdistön Spican, joka käsittää kaksi tähteä yhteisellä neljän päivän kiertoradalla.

Tavallisesti tähtien valo on polarisoitumatonta. Tämä tarkoittaa, että valo värähtelee useammassa kuin yhdessä tasossa. Jos tähti heijastaa valoa, valo polarisoituu, jolloin valoaallot värähtelevät vain yhdessä tasossa. Tapahtuma on samanlainen kuin valon heijastuessa vedestä.

Havainnot paljastivat, että Spican valo on todellakin polarisoitunutta ja että polarisoituminen vaihtelee tähtien kiertäessä toisiaan.

"Me kykenimme selvittämään, että heijastuneen valon malli ennusti polarisoitumisen määrän tarkalleen", sanoo Jeremy Bailey New South Wales -yliopistosta.

Havaintojen mukaan Spican kaksi tähteä heijastavat niihin osuvasta valosta muutamia prosentteja. Määrä on pieni, mutta mallin mukaan Aurinkomme heijastaa vielä huomattavasti vähemmän siihen osuvasta valosta, vain 0,1 prosenttia. Spican suurempi heijastavuus selittyy tähtien suuremmalla kuumuudella.

Bailey kollegoineen uskoo polarisaatiotekniikan avaavan uusia mahdollisuuksia kaksoistähtien tutkimisessa. "Sitä voitaisiin käyttää muutoin havaitsemattomien kaksoisjärjestelmien löytämiseksi sekä kaksoistähtien ratojen ja ominaisuuksien tutkimukseen."

Aiheesta lisää New South Wales -yliopisto (englanniksi)