Supermassiiviset mustat aukot päätyvät pareiksi galaksien yhdistyessä

Uusi tutkimus paljastaa supermassiivisten mustien aukkojen voivan muodostaa erittäin tiukkoja pareja galaksitörmäyksissä. Galaksissa NGC 7674 jättiläismäiset mustat aukot sijaitsevat vain yhden valovuoden päässä toisistaan.

"Tämä on läheisin suoralla havannoinnilla tarkasteltu [tämän kokoluokan] mustien aukkojen pari", kertoo David Merritt Rochester Institute of Technologysta. "Aukkojen yhteenlaskettu massa on noin 40 miljoonaa kertaa Auringon massa. Ne kiertävät toisiaan 100 000 vuoden kiertoajalla."

Mustien aukkojen paria havaittiin radioteleskoopeilla. Eri puolilla maailmaa sijaitsevia radioteleskooppeja yhdistettiin toimimaan ryhmänä. Siten mustia aukkoja kiertävän kaasun lähettämää säteilyä päästiin havainnoimaan tarpeeksi tarkasti mustien aukkojen varmistamiseksi.

Supermassiivisten aukkojen parien kiertoliike tuottaa myös painovoima-aaltoja. Näin suurten mustien aukkojen synnyttämät aallot ovat kuitenkin taajuuksiltaan paljon alhaisempia kuin nykyinen LIGO-gravitaatioaalto-observatorio pystyy havaitsemaan.

NGC 7674 sijaitsee meistä 400 miljoonan valovuoden etäisyydellä. Kohde on tiheän Hickson 96 -galaksiryhmän suurin galaksi. Kuvassa näkyvät pitkät ainehännät ovat todennäköisesti syntyneet lähiohituksissa toisista galakseista.

Aiheesta lisää EurekAlert (englanniksi)