Radiopurkauksessa vapautui millisekunnissa enemmän energiaa kuin Auringosta 10 000 vuodessa

Vajaa vuosi sitten mediassa ihmeteltiin avaruudesta havaittuja poikkeuksellisen nopeita ja voimakkaita radioaaltojen purkauksia. Niistä löytynyt säännönmukaisuus herätti jopa kysymyksen siitä, voisiko purkausten taustalla olla vieras sivilisaatio.

Nyt tutkijat ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet paikallistamaan yhden tällaisen purkauksen alkulähteen. Viime huhtikuussa havaittu purkaus tapahtui 6 miljardin valovuoden päässä maapallolta sijaitsevassa elliptisessä galaksissa.

Tulos vahvistaa sen, että purkaukset tosiaan ovat kaukaisia räjähdyksiä eivätkä läheisiä heikompia ilmiöitä. Aiemmin epäiltiin, että kyseessä olisi saattanut olla lähellä sijaitseva kohde, kuten salassa pidetty vakoilusatelliitti.

Tieto etäisyydestä mahdollisti myös purkauksen voimakkuuden selvittämisen. Laskujen perusteella muutaman millisekunnin kestävä purkaus vapauttivat enemmän energiaa kuin Aurinko säteilee 10 000 vuodessa.

Purkauksen tuottanut galaksi on tutkijoiden hämmästykseksi suhteellisen vanha.

“Tämä ei ole mitä oletimme", paljastaa Simon Johnston australialaisesta CSIRO-tutkimuskeskuksesta.

Johnstonin mukaan galaksin vanhuus viittaa siihen, että purkaus on saattanut johtua esimerkiksi neutronitähtien törmäyksestä. Havainto julkaistiin tänään ilmestyneessä Nature-lehdessä.

Aiheesta lisää CSIRO (englanniksi)