Poikkeuksellinen supernova synnytti neutronitähtien parin

Tutkijat uskovat havainneensa neutronitähtien kaksoisjärjestelmän ensihetket. Epätavallisen heikko supernovaräjähdys viittaa tapahtumaan, jossa neutronitähdelle syntyi samanlainen kumppani.

Tähtitieteilijät ovat havainneet 920 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevan spiraaligalaksin ulkolaidalla yllättävän heikon ja nopeasti himmenevän supernovan eli tähtiräjähdyksen.

Tavallisissa supernovarähdyksissä vapautuu ainetta usean Auringon massan verran. Nyt ulos lentäneen aineen määrä oli vain viidesosa Auringon massasta.

Tutkijat epäilevät räjähdyksen vaisuuden olleen merkki uuden neutronitähden synnystä toisen kaveriksi.

Ennen räjähdystä tähtijärjestelmässä oli vain yksi neutronitähti, joka riisti ainesta kumppaninaan olleesta massiivisesta, tavallisesta tähdestä. Kun tavallinen tähti räjähti supernovana ja sen ydin romahti muodostaen neutronitähden, vapautuvaa materiaa oli riiston takia huomattavasti tavanomaista vähemmän tarjolla.

Tällaisia räjähdyksiä voidaan kutsua ultra-riisutuiksi supernoviksi. Niiden olemassaolo on osattu ennustaa jo pitkän aikaa sitten, sanoo Anthony Piro Carnegie-tiedeinstituutista. Piron mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun massiivisen tähden romahtaessa todetaan vapautuvan näin vähän ainetta.

Syntyneet neutronitähdet ovat lähellä toisiaan ja tulevat lopulta yhdistymään törmäyksessä. Ensimmäistä kertaa historiassa kahden neutronitähden törmäys todettiin elokuussa 2017 painovoima-aaltojen avulla.

Aiheesta lisää Carnegie-instituutti (englanniksi)