Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Pallomaiset tähtijoukot ovat luultua monimutkaisempia

27.01.2016Sakari Nummila
Pallomainen tähtijoukko 47 Tucanae Hubble-avaruusteleskoopin kuvassa. Kuva Nasa / ESA / the Hubble Heritage Team

Pallomaiset tähtijoukot eivät olekaan niin yksinkertaisia kohteita kuin tähän asti on uskottu.

Näiden tähtijoukkojen on ajateltu syntyvän yhdellä rykäisyllä ja siksi niihin kuuluvien tähtien kuuluisi olla aina suurin piirtein saman ikäisiä. Joukoista löytyneet muutamat nuoret tähdet ovat kuitenkin horjuttaneet tätä käsitystä.

Nyt kansainvälinen tutkimusryhmä onnistui Hubble-avaruusteleskoopin avulla havaitsemaan nuoria tähtiä, jotka näyttävät muodostuneen, kun kaasua on virrannut sisään pallomaisiin tähtijoukkoihin. Tulos julkaistiin tänään Nature-tiedelehdessä.

Jo vuonna 1952 julkaistiin teoria uusista tähdistä, jotka syntyisivät tähtijoukon ympäristöstään keräämästä kaasusta. Kesti siis yli puoli vuosisataa ennen kuin teoria sai vakuuttavat havaintotodisteet taakseen.

Pallomaiset tähtijoukot ovat nimensä mukaisesti galaksia kiertäviä tähtien pallomaisia keskittymiä. Ne muodostuvat yleensä sadoistatuhansista vanhoista tähdistä. Linnunradassa arvioidaan olevan noin 150 pallomaista tähtijoukkoa (pallomaisten tähtijoukkojen mahdollisista vieraista sivilisaatioista lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä no 2 tai 3/2016)