Paljain silmin näkyvä tähti kertoo muinaisesta galaksitörmäyksestä

Linnunradan tiedetään kolaroineen monen pienen galaksin kanssa miljardien vuosien kuluessa. Kansainvälinen tutkijaryhmä sai ensimmäistä kertaa aika-arvion yhdelle törmäyksistä käyttämällä apuna yksittäistä tähteä.

Tutkimustulosten mukaan Gaia-Enceladus-nimisen kääpiögalaksin arvioidaan kohdanneen Linnunradan 11,5 miljardia vuotta sitten. Apuna käytettiin usean teleskoopin havaintoja paljain silminkin erottuvasta tähdestä nimeltä Nu Indi.

"Avaruusteleskooppi TESS keräsi havaintoja Nu Indi -tähdestä jo ensimmäisen toimintakuukautensa aikana", selittää Saskia Hekker Max Planck -instituutista. "Havaintojen avulla pystymme määrittämään tähden iän hyvin tarkasti."

Tutkijat arvioivat tähden sijainneen Linnunradan reunaosissa ja galaksitörmäyksen muuttaneen sen liikettä galaksissa. Koska tähden ikä tiedetään, se antaa aikarajan törmäyksen ajankohdalle. Data-analyysin antaman tilastollisen arvion mukaan törmäys tapahtui 68 prosentin todennäköisyydellä noin 11,5 miljardia vuotta sitten.

Nu Indi sijaitsee noin 94 valovuoden etäisyydellä meistä Intiaanin (Indus) tähtikuviossa. Tähti ei näy Suomesta, koska se sijaitsee lähellä eteläistä taivaannapaa. Kirkkaudeltaan Nu Indi on magnitudia 5,3. Tähti on hyvin vanha ja sisältää vain vähän raskaita alkuaineita.

Viime vuonna julkaistussa Gaia-Enceladus-kolarin tutkimuksessa päästiin eri menetelmällä hieman aikaisempaan arvioon törmäyksen ajankohdasta.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)