Nopea tähti voi olla keskikokoisen mustan aukon matkaan lähettämä

Keskikokoisia mustia aukkoja ei ole vielä havaittu. Astronomit arvelevat nyt nähneensä tähden, jolle tällainen aukko antoi vauhtia.

Suurinopeuksisen tähden PG 1610+062 jäljitettiin lähteneen matkaan kaukana Linnunradan keskustasta Vesimiehen spiraalihaarassa. Näin ollen tähti ei voi olla galaksimme ytimen supermassiivisen mustan aukon liikkeelle potkaisema.

Tähdestä saadut havainnot viittavat äärimmäisen nopeaan kiihtymiseen, mikä keskikokoista mustaa aukkoa lukuun ottamatta sulkee pois muut selitykset.

Löytö on kiinnostava, sillä keskikokoisia mustia aukkoja ei ole vielä onnistuttu havaitsemaan. "Nyt PG1610+062 saattaa antaa todisteen, että keskikokoisia aukkoja itse asiassa on olemassa galaksissamme", sanoo Andreas Irrgang Erlangen-Nürnbergin yliopistosta.

Tähdestä on vielä paljon lisää opittavaa, kun Gaia-tähtikartoitussatelliitin havainto-ohjelma etenee. Havaintotarkkuus tähdestä paranee, jolloin sen alkuperä voidaan mahdollisesti jäljittää johonkin tiettyyn tähtijoukkoon. Keskikokoisten mustien aukkojen on ennustettu syntyvän juuri tähtijoukoissa.

Vaikka kymmenen kertaa Aurinkoamme massiivisempi PG 1610+062 liikkuu hyvin nopeasti, sillä ei ole aivan riittävästi vauhtia kyetäkseen pakenemaan pois galaksistamme.

Aiheesta lisää W. M. Keck Observatory (englanniksi)