Nopea radiopurkaus paikannettiin ennätyksellisen lähelle

Tähtitieteilijät ovat onnistuneet paikantamaan toistuvan nopean radiopurkauksen vain 500 miljoonan valovuoden päässä olevaan galaksiin. Läheinen sijainti avaa parempia mahdollisuuksia ilmiön synnyn selvittämiseen.

Nopeat radiopurkaukset ovat millisekuntien kestoisia radioaaltojen välähdyksiä taivaalla. Suurin osa näistä äärimmäisen energeettisistä purkauksista tapahtuu vain kerran, mutta osa on toistuvia.

Aiemmin tutkijat ovat onnistuneet määrittämään muutamien kertaluontoisten ja yhden toistuvan nopean radiopurkauksen sijainnin tarkasti.

Nyt tähtitieteilijät kertovat onnistuneensa toisenkin uusiutuvan nopean radiopurkauksen paikantamisessa. Se sijaitsee meistä vain 500 miljoonan valovuoden päässä olevassa galaksissa. Tämä on useita kertoja lähempänä kuin mitkään aiemmat paikannetut purkaukset.

Kyseessä on hyvä uutinen, sillä verraten likeinen sijainti sallii ilmiön tarkemman tutkimisen.

"Meillä on mahdollisuus ehkäpä havaita säteilyä muilla aallonpituuksilla, röntgensäteitä tai näkyvää valoa", sanoo Victoria Kaspi McGillin yliopistosta.

Ilmiön syntyä ei vielä ymmärretä ja siksi on tärkeää onnistua selvittämään, millaisessa ympäristössä purkaukset tapahtuvat. Nyt havaittu purkaus paikantui galaksin kierrehaaran tähtiensyntyalueelle.

"Tämä on hyvin erilainen ympäristö verrattuna kääpiögalaksiin, jossa ensimmäisen toistuvan radiopurkauksen havaittiin asustavan", sanoo Shriharsh Tendulkar McGillin yliopistosta.

Aiheesta lisää McGillin yliopisto (englanniksi)