Mustien aukkojen törmäys saattoi luoda valopurkauksen

Tähtitieteilijät ovat havainneet valopurkauksen, joka näyttää liittyvän kahden pienen mustan aukon sulautumiseen. Ne sijaitsivat jättiläismäistä mustaa aukkoa kiertävässä kaasukiekossa.

Kun kaksi mustaa aukkoa yhdistyy, ne vapauttavat suuren määrän energiaa painovoima-aaltoina. Yleensä nämä tapahtumat eivät tuota valoa tai muuta sähkömagneettista säteilyä.

Nyt tutkijat ovat huomanneet valopurkauksen, jonka he arvelevat liittyneen samalla alueella havaittuun mustien aukkojen yhdistymiseen.

Painovoima-aallot mitattiin yhdysvaltalaisella LIGO-observatoriolla sekä eurooppalaisella Virgo-laitteistolla toukokuussa 2019. Muutama päivä myöhemmin Palomarin observatorion teleskooppi näki samalla alueella purkauksen.

Yhteen sulautuneet mustat aukot sijaitsivat supermassiivista mustaa aukkoa kiertävässä kaasukiekossa. Kun mustat aukot yhdistyvät, ne voivat saada potkun satunnaiseen suuntaan.

"Kaasun reaktio tähän kiitävään luotiin tuotti kirkkaan tuotti kirkkaan purkauksen", toteaa Barry McKernan New Yorkin kaupunginyliopistosta.

Tutkijat uskovat, että vasta muodostunut musta aukko tuottaa vielä toisen purkauksen muutaman vuoden päästä, kun se palaa takaisin kaasukiekkoon.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)