Mustan aukon puolessa tunnissa kiertävä tähti löytyi

Tutkijat ovat löytäneet tähden, joka kiertää mustaa aukkoa ennätyksellisen lähellä. Kappaleet kiertävät toisensa noin puolessa tunnissa 2,5-kertaisella Maa–Kuu-etäisyydellä.

Nimellä X9 tunnettu kohde sijaitsee meistä noin 14 800 valovuoden päässä pallomaisessa tähtijoukossa 47 Tucanae. Musta aukko on tunnettu aiemminkin, mutta nyt löydettiin myös sen kiertolainen, jonka arvioidaan olevan valkoinen kääpiötähti. Mallinnusta X9:stä esitellään animaatiossa.

"Valkoinen kääpiö on niin lähellä mustaa aukkoa, että aukko vetää tähden ainetta kiekoksi ympärilleen ennen putoamista sen sisään", kuvailee Arash Bahramian Albertan yliopistosta. "Emme kuitenkaan usko tähden putoavan aukkoon, vaan se pysynee radallaan."

Todennäköisesti valkoinen kääpiötähti menettää vähä vähältä ainettaan siihen asti, että se vastaa massaltaan enää planeettaa. Tämän jälkeen se saattaa haihtua kokonaan.

Tutkijat arvioivat, että taivaankappaleet saattoivat päätyä lähelle toisiaan, kun musta aukko törmäsi punaiseen jättiläistähteen. Tällöin tähden uloimmat osat päätyivät mustaan aukkoon tai sinkoutuivat pois. Tämä olisi voinut luoda valkoisen kääpiötähden alkuperäisen punaisen jättiläisen ydinosista.

Löytöön johtaneet havainnot tehtiin röntgenalueen Chandra-avaruusteleskoopilla, NuSTAR-satelliitilla ja CSIRO-observatoriolla. Nykyiset gravitaatioaalto-observatoriot eivät pysty havaitsemaan X9:ää, mutta se saattaa olla mahdollista tulevaisuudessa avaruuteen sijoitettavilla gravitaatioaalto-observatorioilla.

Aiheesta lisää Harvardin yliopisto (englanniksi)