Mustan aukon hiukkassuihkujen havaittiin vaappuvan nopeassa tahdissa

Neljä vuotta sitten saadut havainnot osoittavat, että galaksissamme sijaitsevan mustan aukon purkauksissa hiukkasuihkut muuttavat suuntaa jo minuuttien kuluessa. Tutkijat uskovat nopeatahtisen liikkeen johtuvan mustaa aukkoa kiertävän kaasu- ja pölykiekon heilahtelusta.

Vuonna 2015 Linnunradassa sijaitseva mikrokvasaari V404 Cygni purkautui ja astronomit kiirehtivät havaitsemaan sitä.

"Jokainen säntäsi purkauksen kimppuun millä tahansa käsillä olevalla teleskoopilla", kuvailee James Miller-Jones Curtinin yliopistosta.

V404 Cygnin keskustassa on musta aukko, joka purkautuu, kun se ajoittain syö suurempia määriä materiaa seuralaistähdestään. Neljä vuotta sitten havaittu purkaus kesti kaksi viikkoa ja tähtitieteilijät saivat siitä hienon havaintoaineiston.

Tyypillisesti radioteleskoopeilla kohteen kuva tehdään tuntien havainnoista. V404 Cygnistä luotu kuva oli kuitenkin vain suttua.

Kun tutkijat lyhensivät jakson 70 sekuntiin ja yhdistivät 103 kuvaa animaatioksi, alkoi näkymä seljetä.

Ilmeni, että mustan aukon purkauksessa synnyttämä hiukkassuihku pyyhki eri suuntiin avaruutta nopeassa tahdissa. Muutoksia on havaittavissa jo minuuttien aikana.

V404 Cygniä ympäröi 10 miljoonaa kilometriä leveä materiakiekko. Tutkijat uskovat hiukkassuihkun vaappumisen johtuvan kiekon muutaman tuhannen kilometrin laajuisen sisäosan liikkeestä.

"Kertymäkiekon sisäosa huojui ja käytännössä veti suihkuja mukanaan. Se muistuttaa pyörivän hyrrän heilahtelua, kun se alkaa hidastumaan", sanoo Miller-Jones.

Aiheesta lisää ICRAR (englanniksi)