Musta aukko söi neutronitähden – painovoima-aallot paljastivat poikkeuksellisen tapahtuman

LIGO- ja Virgo-observatoriot ovat havainneet todennäköisesti mustan aukon ja neutronitähden törmäyksen. Kyseessä on ensimmäinen todiste tämän tyyppisestä tapahtumasta.

Viime viikon perjantaina kello 18.21.55 Suomen aikaa maapalloon osui epätavallisia painovoima-aaltoja.

Yhdysvalloissa oleva LIGO sekä Italiassa sijaitseva Virgo-observatorio raportoivat löydöstä muutamassa sekunnissa. Tutkijat ovat siitä lähtien työskennelleet kuumeisesti ymmärtääkseen mittauksia.

Todennäköisin selitys on, että painovoima-aallot syntyivät 1,2 miljardin valovuoden päässä kotiplaneetaltamme, kun musta aukko ja neutronitähti yhdistyivät.

Jos arvio osuu oikeaan, kyseessä olisi ensimmäinen selvä todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on mustan aukon ja neutronitähden muodostamia järjestelmiä.

Tutkijat ovat pitkään odottaneet tällaisen törmäävän parin löytymistä. Törmäys voi kertoa paljon sellaista tietoa, mitä mikään muu tapahtuma ei pysty paljastamaan. Tällainen järjestelmä on muun muassa yksi parhaista mahdollisista paikoista suhteellisuusteorian testaamiseen.

Mustan aukon ja neutronitähden lisäksi viime viikolla havaittiin kahden neutronitähden törmäys. Molemmat tapahtumat voivat avata pitkään vallinnutta mysteeriä siitä, millaisessa tilassa aine on näiden äärimmäisten tiheiden tähtien sisällä.

"Nyt neutronitähtien törmäyksiä alkaa tulla niin paljon, että olemme toiveikkaita, että pian tulisi myös lähellä tapahtuva törmäys. Mitä lähempänä törmäys tapahtuu, sitä tarkempia tuloksia saamme", kertoo Aleksi Vuorinen Helsingin yliopistosta.

Tutkijat pitävät tänään viideltä Suomen aikaa lehdistötilaisuuden, jossa kerrotaan uudesta löydöstä.

Aiheesta lisää myös tulevassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 4/2019.