Musta aukko heräsi miljoonien vuosien unesta - galaksin kirkkaus nousi yli satakertaiseksi

Tähtitieteilijät ovat päässeet näkemään kuinka supermassiivinen musta aukko herää eloon. Tutkimuksen tuloksista kerrottiin tällä viikolla Walesissa järjestetyssä tähtitiedekokouksessa.

Vuonna 2012 kaukaisen galaksin kirkkauden huomattiin kasvaneen satoja kertoja suuremmaksi vain muutaman kuukauden aikana. Yksittäisten radioteleskooppien erotuskyky on suhteellisen heikko, joten tutkijat yhdistivät monta teleskooppia kurkistaakseen mitä NGC 660 -galaksin ytimessä tapahtuu.

Nyt julkaistussa kuvassa näkyy yksityiskohtia, jotka ovat vain noin valovuoden kokoisia. Tähän tarkkuuteen päästiin vaikka tutkittava galaksi sijaitsee 42 miljoonan valovuoden päässä maapallolta.

Havainnot paljastivat erittäin kirkkaan radiokohteen galaksin keskustasta. Sitä ei näkynyt aiemmin otetuissa kuvissa. Tutkitun kohteen on arvioitu olevan 20 miljoonan Auringon massainen jättiläinen, joten sen täytyy olla supermassiivinen musta aukko.

Hiljaiseloa viettävät mustat aukot eivät tuota paljoa säteilyä. Siksi ne voidaan parhaiten havaita niiden aiheuttaman painovoiman avulla.

Lepäilevä musta aukko saattaa kuitenkin koska tahansa kirkastua, jos sen syövereihin putoaa mittava määrä uutta materiaa. Kyseessä olikin oletettavasti tämän mustan aukon ensimmäinen kunnon ruokailu miljoonia vuosia kestäneen nälkäkuurin jälkeen.

Aiheesta lisää RAS (englanniksi)