Muinaisjäänne 10 miljardin vuoden takaa - massiivisin tunnettu ruskea kääpiö

Tutkijat ovat löytäneet massiivisimman ja koostumukseltaan puhtaimman tunnetun ruskean kääpiön. Taivaankappale sijaitsee meistä 750 valovuoden päässä Kalojen tähtikuviossa.

"Emme todellakaan odottaneet löytävämme näin puhdasta ruskeaa kääpiötä", kertoo ZengHua Zhang Kanariansaarten astrofysiikan instituutista. "Yhden löytäminen viittaa siihen, että näitä on paljon suurempikin vielä tuntematon populaatio."

Nimikoodilla SDSS J0104+1535 tunnetun kohteen koostumus on äärimmäinen. Arvion mukaan kohde on 99,99-prosenttisesti vetyä ja heliumia. Esimerkiksi Aurinko sisältää 250 kertaa enemmän raskaita alkuaineita.

SDSS J0104+1535 sijaitsee selvästi erillään Linnunradan tiheimmästä tasosta alueella, jossa on paljon vanhoja tähtiä. Taivaankappaleen arvioidaan muodostuneen peräti 10 miljardia vuotta sitten, kun maailmankaikkeudessa oli nykyistä huomattavasti vähemmän tähtien fuusiossa tuottamia raskaampia alkuaineita.

Ruskeat kääpiöt ovat liian kevyitä massaltaani luodakseen energiaa fuusiolla kuten tähdet. SDSS J0104+1535 on silti massaltaan arviolta 90-kertainen Jupiteriin verrattuna ja löytäjiensä mukaan tällä hetkellä massiivisin tunnettu ruskea kääpiö.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)