Magellanin pilvien ja Linnunradan tuleva törmääminen synnyttää jo uusia tähtiä

Kaukaa galaksimme ulkolaidalta on löytynyt pieni, mutta mielenkiintoinen rypäs tähtiä. Ne näyttävät syntyneen kaasun kohtaamisesta Magellanin pilvien ja Linnunradan välillä.

Magellanin pilvet ovat Linnunradan seuralaisgalakseja, jotka noin kahden miljardin vuoden kuluttua törmäävät kotigalaksiimme. Kääpiögalakseista saatava kaasu tulee ruokkimaan uutta tähtimuodostusta Linnunradassa.

Nyt tutkijat raportoivat törmäämisen ensimerkkien olevan jo nähtävissä. Linnunradan ulkolaidalta, missä tähdet ovat vanhoja, on löytynyt pieni nuorten tähtien joukko.

"Se on kauempana kuin mitkään tunnetut nuoret tähdet Linnunradassa", sanoo Adrian Price-Whelan Flatiron-instituutista.

Muutamia tuhansia tähtiä käsittävä joukko sijaitsee Magellanin virraksi kutsutussa kaasumuodostelmassa, joka kurkottaa kohti Linnunrataa.

Tutkijat ehdottavat, että tähtijoukon synnyn laukaisi Magellanin virran kaasun kulkeminen Linnunrataa ympäröivän kaasun läpi. Tämä sai virran kaasun tiivistymään, mikä johti tähtien muodostumiseen. Aikojen kuluessa tähtijoukko liikkui pois kaasun alueelta kohti galaksiamme.

Tähtijoukon avulla tutkijat pystyivät päättelemään, että Magellanin virran reuna on vain 90 000 valovuoden päässä Linnunradasta eli puolet lähempänä kuin aiemmin on luultu. Tieto voi auttaa selvittämään paremmin Magellanin pilvien liikkeiden historiaa, esimerkiksi ovatko ne muinoin jo kulkeneet galaksimme läpi.

Aiheesta lisää Simons Foundation (englanniksi)