Linnunratamme uloimmat tähdet on ehkä kaapattu toisesta galaksista

Uuden tutkimuksen mukaan Linnunratamme kaikkein reunimmaisista tähdistä viisi on lähtöisin Jousimiehen kääpiöellipsigalaksista. Ne ovat osa tähtivirtoja, jotka simulaatioissa ulottuvat huomattavasti havaittua kauemmaksi galaksistamme.

Nämä Linnunradan ulkovartion tähdet sijaitsevat reilusti itse spiraalikiekon ulkopuolella, 300 000 valovuoden päässä aurinkokunnastamme.

Marion Dierickx ja Avi Loeb Harvardin yliopistosta simuloivat Jousimiehen kääpiöellipsigalaksin kohtaamisia Linnunratamme kanssa viimeisen 8 miljardin vuoden ajalta. Kaksikko havaitsi, että yhdestätoista Linnunradan uloimmasta tähdestä viisi saattaisi olla peräsin tästä seuralaisgalaksista.

Vuosimiljardien saatossa Jousimiehen kääpiöellipsigalaksi on tehnyt useita lähiohituksia Linnunradasta. Joka kierroksella Linnunrata on vanuttanut sitä kuin taikinaa ja irrottanut siitä tähtiä. Tutkijoiden tekemät simulaatiot antavat ymmärtää, että viisi viimeisen rajapyykin tähteä ovat itse asiassa osa paljon suurempia tähtien virtoja, joka yltävät aina miljoonan valovuoden etäisyydelle saakka.

Dierickx uskoo, että tulevaisuuden tehokkaammilla teleskoopeilla tähtivirtoja voidaan seurata kauemmaksi kuin tähän mennessä on ollut mahdolista. "Tähän mennessä kartoitetut tähtivirrat ovat kuin puroja verrattuna jättiläismäisiin tähtien jokiin, joiden ennustamme tulevan lopulta havaituksi", hän sanoo.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (englanniksi)