Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Linnunradan tähtien ikäkartta näyttää kotigalaksimme kasvun

11.01.2016Mikko Suominen
Laajin koskaan julkaistu kartta Linnunradan tähtien ikäjakaumasta. Sinisellä merkityt tähdet ovat suhteellisen nuoria ja punaiset vanhoja. Taustana on taiteilijan näkemys Linnunradan rakenteesta harmaansinisellä värillä. Kuva G. Stinson / MPIA

Tähtien ikäkartoitus on tuottanut ensimmäisen kasvukartan kotigalaksimme historiasta. Kartoitus sisälsi ikäarvion 70 000 tähdelle 50 000 valovuoden säteellä meistä. Tulokset julkistettiin AAS:n kokouksessa Floridassa.

"Lähellä Linnunradan keskustaa esiintyy vanhoja tähtiä, jotka syntyivät galaksin ollessa vielä nuori ja pieni", kuvailee Melissa Ness Max Planck -instituutista. "Kauempana näemme nuorempia tähtiä. Tämän perusteella päättelemme, että galaksimme kasvoi laajentumalla ulospäin."

Kartoitus keskittyi punaisiin jättiläistähtiin, koska ne pystytään havaitsemaan pitkienkin etäisyyksien päästä. Vaikka 70 000 tähteä on vain pikkuriikkinen osuus Linnunradan sadoista miljardeista tähdistä, antaa kartoitus tärkeää tietoa tähtien ikäjakaumista galaksin eri osissa.

Pääosa mittauksista tehtiin käyttäen APOGEE-spektrografia, joka on sijoitettu 2,5-metriseen teleskooppiin. Lisäksi hyödynnettiin Kepler-avaruusteleskoopin havaintoja.

Tähtien vaeltamisesta galaksin sisällä niiden elinaikana kartoitus ei sinällään kerro. Asiasta saadaan lisää tietoa seuraavien vuosien aikana, kun Euroopan avaruusjärjestön ESAn Gaia-luotaimen ensimmäisiä tuloksia päästään analysoimaan. Gaian tavoitteena on mitata miljardin tähden spektrit, paikat ja ominaisliikkeet.

Aiheesta lisää SDSS (englanniksi)