Linnunradan keskuksesta lähtenyt tähti on matkalla ulos galaksista

Astronomit ovat löytäneet tähden, joka kiitää pois galaksimme ytimestä 1 700 kilometrin sekuntinopeudella. Tähden on todennäköisesti lingonnut matkaan Linnunradan keskuksen supermassiivinen musta aukko.

Linnunradasta pois matkaavia supernopeita tähtiä on löydetty ennenkin. Nyt huomattu tähti nimeltä S5-HSV1 on ensimmäinen, jonka astronomit uskovat lähteneen matkaan Linnunradan keskustasta.

Todennäköisesti tähti on saanut suuren nopeutensa lähikohtaamisesta galaksimme ytimen supermassiivisen mustan aukon kanssa. Tapahtumaketjuun tarvitaan myös kolmas kappale, joten alun perin kyseessä on ollut kaksoistähti.

"Perusajatus on, että kaksoistähti tulee lähelle supermassiivista mustaa aukkoa. Toinen tähdistä jää aukon vangitsemaksi, ja toinen viskautuu avaruuteen kovalla nopeudella", sanoo Daniel Zucker Macquarien yliopistosta Australiasta.

Zucker kuvaa pakoon päässeen tähden nopeuden muutokseen tarvittavaa energiamäärää vertauksella omaan planeettamme. Jos lingottu kappale olisi ollut maapallo, se oli kiihtynyt 99,7-prosenttiseen valonnopeuteen.

S5-HSV1 on massaltaan 2,3 Aurinkoa. Tähden kumppanin on tutkijoiden mukaan täytynyt olla Aurinkoa kevyempi. Tähden matkaan lähettänyt potku tapahtui noin 4,8 miljoonaa vuotta sitten.

Aiheesta lisää Sciencealert (englanniksi)